Verkoopvolumes retail blijven dalen

Het verkoopvolume van de Nederlandse detailhandel lag vorige maand 5,2 procent lager dan in oktober 2021. Door hogere prijzen groeide de omzet wel met 4,2 procent, meldt het CBS.

De omzet van foodretailers nam met 7,8 procent toe, terwijl de volumes met 3,2 procent terugliepen. Supermarkten zagen hun omzet met 8,8 procent groeien. Speciaalzaken profiteerden nauwelijks van de hogere verkoopprijzen, met slechts 0,7 procent meer omzet.

Non-foodretailers boekten vorige maand 1,7  procent meer omzet op jaarbasis. De verkoopvolumes daalden met 6,7 procent. Terwijl drogisterijen nog flink groeiden (7,7 procent meer omzet), zagen veel andere non-foodwinkels een omslagpunt. Zo daalde de omzet van elektronicaretailers met 5,6 procent, terwijl dat in september nog een plus van 5,6 procent was. Schoenenzaken zagen de omzet met bijna vijf procent teruglopen, in september groeiden zij nog met meer dan elf procent.

De onlineomzet lag vorige maand 4,2 procent hoger dan in oktober 2021. Pure webwinkels zetten 1,6 procent meer om, multichannelers haalden 7,5 meer omzet uit hun webshop. De sterkste online groei was er voor foodverkopers en drogisterijen.
 

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

RetailTrends


Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!