Leegstaande winkelpanden zijn voor een kwart van de consumenten een reden om winkelgebieden niet of minder vaak te bezoeken. Dat blijkt uit onderzoek van marktonderzoeker Multiscope onder duizend Nederlandse consumenten.
Consumenten geven verder aan dat de grootste nadelen van de fysieke winkelstraat zijn dat producten niet voorradig zijn, parkeergelegenheid gebrekkig is en personeel soms opdringerig is. Daarnaast stelt zeventien procent van de ondervraagden vaker naar een fysieke winkel te gaan, wanneer het prijsverschil met online niet te groot zou zijn. Lagere of gratis parkeerkosten zijn voor slechts zeven procent een reden om vaker een winkelgebied te bezoeken.
De belangrijkste reden voor consumenten om een winkelgebied te bezoeken is gezelligheid. 52 procent geeft aan vooral op zoek te zijn naar het gevoel een dagje uit te zijn. Daarbij zijn ze niet alleen op zoek naar grote winkelketens, maar zien consumenten ook graag kleinere zelfstandige winkels. Belangrijke voordelen van fysiek winkelen vinden consumenten het zien en voelen van producten en de mogelijkheid om een aankoop direct mee te nemen of er mee terug te gaan als het defect is.
De keuze om offline of online te winkelen heeft volgens het onderzoeksbureau verder in grote mate te maken met het soort aankopen. Cd’s en dvd’ s kopen consumenten liever online, evenals het boeken van een vakantie. Dagelijkse boodschappen, een auto en fiets worden juist het liefst in fysieke vestigingen aangeschaft.
Voorkeur fysieke winkel boven online:
1. | Dagelijkse boodschappen | 95% |
2. | Auto | 90% |
3. | Fiets | 83% |
4. | Hypotheek | 66% |
5. | Kleding/schoenen | 63% |
6. | Witgoed | 58% |
7. | Elektronica | 46% |
8. | Verzekeringen | 38% |
9. | Speelgoed | 37% |
10. | Telecom | 31% |
Reacties 0