Nederlandse online consumenten bestempelen Kruidvat het vaakst als hun favoriete winkelketen. Albert Heijn en HEMA volgen op de tweede en derde plaats. Dat blijkt uit een onderzoek van PwC onder vijftienduizend online shoppers uit vijftien landen, waaronder Nederland.

Duizend Nederlandse consumenten konden in het onderzoek hun top drie van meest favoriete winkelketens aangeven. Daarbij kozen ze uit een selectie van de belangrijkste ketenbedrijven uit ons land, opgesteld door PwC. Kleinere spelers en online pure players stonden daarbij niet op de lijst.

In de top tien van meest favoriete retailers van Nederlandse shoppers staan in totaal acht Nederlandse winkelketens. In Frankrijk staan negen Franse ketens in de top tien, terwijl de ranglijst in het Verenigd Koninkrijk compleet uit ketens uit dat land bestaat. In Frankrijk staat warenhuisketen Fnac op één, in het Verenigd Koninkrijk Tesco.

“Nederlanders bezoeken relatief veel verschillende winkels”, stelt director Mike Williams van PwC op Emerce eRetail. 46 procent bezoekt maximaal vijf retailers, tegenover bijvoorbeeld zeventig procent in Frankrijk. Alleen in Zuid-Afrika beperkt een kleiner deel zich tot maximaal vijf winkelketens (32 procent).

Nederlanders geven verder bovengemiddeld veel voorkeur aan stenen winkels boven webwinkels, merkt Williams op. Hoewel consumenten vorig jaar in vergelijking met een jaar eerder voor alle productgroepen steeds vaker naar het online kanaal grijpen, blijft de adoptie van online volgens hem achter bij het wereldwijde gemiddelde.

Top tien meeste favoriete winkelketens

1.Kruidvat
2.Albert Heijn
3.HEMA
4.H&M
5.Media Markt                           
6.Blokker
7.V&D
8.Jumbo
9.Etos
10.Kijkshop