Pipoos plust tien procent na koerswijziging

De herpositionering van hobbywinkelketen Pipoos heeft tot nu toe een omzetplus van ruim tien procent opgeleverd. Vijf van de 31 winkels zijn inmiddels omgebouwd naar een nieuw concept. Dat laat algemeen directeur Wouter de Keizer weten in het aprilnummer van RetailTrends.

Zowel de inrichting, het assortiment als de formule-uitingen gingen op z’n kop bij Pipoos. Waar de winkelketen voorheen een paar honderd leveranciers had, is dat aantal teruggebracht tot ‘een handjevol’, vertelt De Keizer. Het huismerk Panduro, vernoemd naar de Zweedse producent van hobbymaterialen die sinds begin vorig jaar eigenaar van de formule is, is daarvan de belangrijkste. In Zweden is het huismerk goed voor een omzetaandeel van tachtig procent, in Nederland mikt De Keizer op veertig procent.

Door de grotere rol voor huismerk Panduro verbetert de marge voor Pipoos. De algemeen directeur koerst op lange termijn op een structurele omzetstijging van tien procent, bij een gelijkblijvend aantal vestigingen. In België, waar vier winkels staan, wil de keten mogelijk uitbreiden. Daarnaast opent Pipoos komende zomer een winkel in Amsterdam, waarna de formule in ons land even pas op de plaats maakt. “De eerste resultaten zijn veelbelovend, maar we rollen stap voor stap uit.”

De Keizer gaat in RetailTrends 4 dieper in op de veranderde inrichting en het aangepaste assortiment. Hij spreekt verder over de wens om in Nederland op te schalen naar A1-locaties en de lancering van een nieuwe online winkel in augustus. Klik hier voor meer informatie over een abonnement op RetailTrends.

Reacties

Laatste nieuws









RetailTrends