'Accijnsverhoging schaadt ook supers'

De accijnsverhoging op brandstof en alcohol heeft een negatief effect op winkels in de dagelijkse sector. Dat concludeert I&O Research na onderzoek onder 4360 consumenten die op maximaal dertig kilometer van de grens wonen. 

Eenvijfde van de respondenten geeft aan vaker boodschappen te doen in België of Duitsland, omdat dat gecombineerd kan worden met tanken. De accijnsverhoging op tabakswaren per 1 januari 2015 kan dit effect verder versterken, stellen de onderzoekers. 

Bijna de helft van de consumenten die over de grens tankt, geeft aan dit sinds de accijnsverhoging vaker te doen. Zeventig procent van de mensen die op minder dan tien kilometer van de grens wonen, vult nu vaker zijn tank in Duitsland of België. 

Daarnaast gaat circa een kwart van de respondenten minimaal één keer per maand de grens over om alcohol te kopen. De invloed van de accijnsverhoging is volgens de onderzoekers bij alcohol minder groot dan bij tanken. Iets meer dan een kwart van degenen die alcohol in het buitenland kopen, doet dit nu vaker. 

Nederlandse tankstations langs de grens zagen de verkoop van diesel en LPG in maart met respectievelijk 35 en 22 procent dalen, stellen brancheorganisaties BOVAG en NOVE. “Daar waar velen verkondigden dat het effect van de verhoogde accijnzen langs de grens wel zou wegebben, blijkt het tegendeel waar”, zegt algemeen directeur Koos Burgman van BOVAG. 

In het verlengde van het brandstofverlies wordt volgens de brancheorganisaties eveneens de shopomzet van veel tankstations getroffen. "We noteren over de hele linie min, min, min”, aldus Burgman. 

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!