Klanten die artikelen terugbrengen naar de winkel kunnen het aankoopbedrag voortaan op hun bankrekening teruggestort krijgen. Rabobank biedt de mogelijkheid tot zogenoemd retourpinnen sinds woensdag aan in alle vestigingen van modeketen Score. “ABN AMRO en ING volgen nog dit jaar”, laat een woordvoerder van Betaalvereniging Nederland weten aan RetailNews.
Rabobank is volgens haar als eerste klaar om winkeliers de dienst aan te bieden. Een klant hoeft niet lid van die bank te zijn om van de mogelijkheid gebruik te maken, stelt zij. Wanneer de klant een artikel terugbrengt, steekt hij zijn pas in de betaalautomaat, waarna de winkelier de opdracht geeft om het aankoopbedrag te retourneren. De klant ontvangt een ondertekende retourpinbon als bewijs en krijgt het bedrag de volgende werkdag op zijn rekening teruggestort.
Retourpinnen is volgens secretaris betalingsverkeer Tom Ponjee van Detailhandel Nederland gemakkelijker voor de klant en daarnaast veiliger voor winkeliers. “Die hoeven minder wisselgeld in de kassa te hebben”, stelt hij.
Ondernemers hebben voor de dienst geen nieuwe betaalterminal nodig en hoeven de dienst alleen aan te vragen bij hun bank. Retourpinnen is alleen mogelijk voor aankopen die ook met een pas zijn afgerekend. “Contante betalingen komen niet in aanmerking, omdat de dienst anders gebruikt kan worden om geld wit te wassen”, aldus de woordvoerder van Betaalvereniging Nederland.
Reacties 0