Zara-oprichter Ortega: de geheimzinnigste man van Spanje

Amancio Ortega sprong na de dood van dictator Franco in op de kledingvraag van vrouwen uit de moderne middenklasse. Hans Verstraaten schetst in het aprilnummer van RetailTrends een portret van de retailicoon die door het leven gaat als de geheimzinnigste man van Spanje. In een halve eeuw gaf hij namelijk drie interviews, waarin hij nauwelijks iets losliet.

Ortega's verovering van de fashionbranche start in 1985 met de opening van de eerste Zara-winkel. Hij was eveneens eigenaar van textielfabrieken, waar de kleding in zijn winkel werd geproduceerd. Dat was ongekend binnen de sector.

Ortega vond dat de kledingbranche over een systeem moest beschikken waarin men snel en flexibel kon opereren, tegen de laagst mogelijke kosten. Dat lukt het beste als een ondernemer de hele keten in eigen hand heeft, zoals de productie, distributie, design en verkoop.

Deze ketenstrategie is uitgegroeid tot het schoolvoorbeeld van ketenmanagement. Doordat het systeem voortdurend verfijnd is, is een nieuw product indien nodig binnen twee weken klaar, claimt Zara. De retailketen produceert bovendien tienduizend items. Bij naaste concurrenten als H&M ligt dat tussen de twee- en vierduizend.

De strategie heeft Ortega een retailconcern met ruim achttienhonderd Zara-winkels in ruim zeventig landen opgeleverd. Zijn vermogen wordt geschat op 67 miljard dollar, wat hem de derde rijkste man ter wereld maakt. Drie jaar geleden droeg hij de macht over aan voorheen tweede man Pablo Isla.

Over de activiteiten waarmee Ortega zijn dagen nu vult gaan allerlei geruchten, die variëren van lunchen in de bedrijfskantine van Zara tot rondvliegen in een jet van 36 miljoen euro. Wat de geheimzinnigste man van Spanje precies bezig houdt, weet echter niemand.

Lees het volledige portret van Amancio Ortega in het aprilnummer van RetailTrends dat deze week verschijnt. Klik hier voor meer informatie over een abonnement op jaarlijks elf RetailTrends en zes EtailTrends.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!