Het aantal bezoeken aan winkelcentra in Europa is vorig jaar met 2,1 procent gestegen. Vooral in Zuid-Europa, inclusief Spanje en Turkije, nam het aantal bezoeken met acht procent fors toe. Dat blijkt uit onderzoek van de International Council of Shopping Centres (ICSC) onder 336 winkelcentra in Europa, meldt Vastgoedmarkt.
Ook het aantal bezoeken in Scandinavië groeide flink, terwijl het aantal bezoeken aan winkelcentra in Oost- en West-Europa ongeveer gelijk bleef. “Ondanks alle sombere geluiden over de gevolgen van het webwinkelen weten de Europese winkelcentra zich prima staande te houden”, stelt voorzitter Alexander Otto van de Europese adviesraad van de ICSC. De vrees voor dalende bezoekersaantallen blijkt volgens de organisatie ongegrond.
De resultaten van het onderzoek zijn vorige week bekendgemaakt tijdens het ICSC-jaarcongres in Istanbul. Daar stelde ceo Christophe Cuvillier van Unibail-Rodamco dat een winkelcentrum in de eerste plaats om de aanwezige merken gaat. Die bestonden volgens hem echter al voor er winkelcentra waren. “Met de opkomst van het webwinkelen verandert het spel.” Winkelcentra moeten volgens Cuvillier innovatiever zijn dan ooit. “Want als het inderdaad uitsluitend om de merken zou gaan, kan de consument net zo goed thuis blijven.”
Reacties 0