Natuurwinkel wil groeien na herpositionering

Natuurwinkel heeft donderdag in Amersfoort de eerste winkel geopend volgens een aangescherpte formule. Na de heropening beschikt het filiaal onder meer over twee ontmoetingsplekken, waarbij de lokale ondernemer ruimte heeft gekregen voor eigen initiatieven. Dat vertelt algemeen directeur Petra van der Linden van moederbedrijf Natudis aan RetailNews.

In de winkel aan de Leusderweg, die na een uitbreiding zo’n zevenhonderd vierkante meter groot is, worden bezoekers gewezen op het belang van bijen voor de voedselketen. In de andere Amersfoortse vestiging in winkelcentrum Emiclaer is volgens Van der Linden juist aandacht voor seizoensgroenten. “De ondernemer wil bezoekers daar stimuleren om te eten wat het seizoen biedt en niet alles in te laten vliegen vanaf de andere kant van de wereld.”

De aangescherpte formule wordt de komende periode in samenspraak met de franchisenemers uitgerold naar alle 24 winkels. “Komende maand openen we tevens nieuwe winkels in deze stijl”, zegt Van der Linden. Dit jaar wil Natuurwinkel het winkelbestand uitbreiden naar minimaal dertig filialen. Een aantal jaren geleden beschikte de winkelformule over ruim vijftig vestigingen. “Het is niet ondenkbaar dat we weer die richting opgaan”, aldus de algemeen directeur.

Van der Linden ziet genoeg ruimte in de biologische markt om verder te groeien. Door ondernemers met de nieuwe propositie meer inspraak te geven, zullen zij volgens haar de formule verkiezen boven branchegenoten als EkoPlaza en Estafette. Daarbij is Natuurwinkel tussen die twee formules in gepositioneerd, stelt zij. “EkoPlaza is een biologische supermarkt, terwijl wij een speciaalzaak zijn met meer focus op duurzaamheid.” Estafette werkt volgens haar weer meer vanuit een antroposofische grondslag.

Natudis werd eerder dit jaar door Vroegop Ruhe & Co overgenomen van Royal Wessanen. Hoewel de nieuwe koers al voor de overname was bepaald, staat de nieuwe eigenaar volledig achter de transformatie, stelt Van der Linden. “Ook zij willen winkels van ontmoeten, inspireren, proeven en beleven.”

Klanten kunnen voor het assortiment van Natuurwinkel niet online terecht. “We onderzoeken wat de mogelijkheden van een webwinkel voor ons zijn, maar vooralsnog gaat de aandacht eerst uit naar fysieke winkels.” Mensen zoeken volgens haar namelijk persoonlijk contact om bijvoorbeeld kennis en informatie over het assortiment op te doen. “Maar het is niet ondenkbaar dat we op termijn een webwinkel openen.”

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

RetailTrends


Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!