McDonald’s wil zijn omzetaandeel op de Nederlandse ontbijtmarkt binnen twee tot drie jaar verdubbelen. Daarvoor gaat de fastfoodketen onder meer pannenkoeken en muffins met kaas en ham aanbieden. Dat laat managing director Jo Sempels van McDonald’s Nederland weten in De Financiële Telegraaf.
McDonald’s realiseert in ons land nu vier à vijf procent van zijn totaalomzet met ontbijt. Dat moet acht tot tien procent worden, zegt Sempels. “Als we dit nu niet doen, dan krijgen we daar in de toekomst spijt van.”
Nederland is volgens de directeur de snelstgroeiende ontbijtmarkt van Europa. De markt is volgens cijfers van onderzoeksbureau GfK goed voor zo’n vijfhonderd miljoen euro omzet per jaar, na een groei van 34 procent in 2013.
De prijs voor een ontbijt bij McDonald’s ligt op 2,95 euro. Hoewel dat hoger ligt dan bij winkelketens als HEMA en IKEA, is het volgens Sempel wel een scherpe prijs. Het runnen van een restaurant is volgens hem in tegenstelling tot bij HEMA en IKEA een kernactiviteit van de fastfoodketen. Daarnaast besteedt de Nederlandse consument gemiddeld 3,50 euro bij een buitenshuis ontbijt. “En daar zitten we onder”, aldus Sempel.
Reacties 0