'Groeiend bewustzijn voor duurzaam klimaatsysteem'

Klimaatbeheersing was lang een van de laatste aandachtspunten bij winkelinrichting, maar er ontstaat meer interesse voor duurzame klimaatsystemen. Dat zegt operationeel directeur Babette van Loon van klimaatsystemenleverancier Alklima in RetailTrends 4.

Architecten en projectontwikkelaars roepen bijvoorbeeld steeds eerder in het bouwtraject de hulp van een specialist in klimaatbeheersing. Opdrachtgevers of eindgebruikers willen volgens haar een duurzaam pand en een constant klimaat. “Dat lukt alleen als het ontwerp van het gebouw en de klimaatbeheersing nauwkeurig op elkaar worden afgestemd.”

Van Loon ziet steeds vaker een netwerk van partijen ontstaan dat al voor aanvang van de bouw bespreekt hoe het vastgoed zo duurzaam mogelijk gerealiseerd kan worden. “Daarbij gaat het niet alleen om de isolatie, maar bijvoorbeeld ook om de verlichting die warmte afgeeft.”

Hoewel duurzaamheid een belangrijk aspect is bij de aanschaf van een klimaatsysteem, is het uiteindelijke comfort op de winkelvloer volgens Van Loon nog belangrijker. “Retail draait steeds meer om beleving. Daaronder valt ook de temperatuur in de winkel.”

Een klant winkelt niet prettig in een pand waar het heel warm of heel koud is. “Wie goed over klimaatbeheer nadenkt, kan op elke plek in een winkel – ook in een pashokje – voor het juiste comfort zorgen."

In het aprilnummer van RetailTrends gaat Babette van Loon verder in op het belang van een goed klimaatsysteem. Dat moet onzichtbaar zijn, stelt ze. “Als het klimaat goed is, valt dat niemand op. Mensen staan pas stil bij het klimaatsysteem als er iets mis is met de temperatuur in de winkel.”

RetailTrends verscheen vorige week. Klik hier voor een abonnement voor jaarlijks elf keer RetailTrends en zes keer EtailTrends.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!