'Klantenvoorlichting plastic tas onontbeerlijk'

De overheid moet consumenten gericht voorlichten om het gebruik van plastic tassen te verminderen. Daarvoor pleit Detailhandel Nederland naar aanleiding van het besluit van het Europees Parlement van woensdag.

Het gebruik van de dunne plastic tas van minder dan vijftig micron moet in 2019 met tachtig procent zijn afgenomen. Het Europees Parlement stelt de lidstaten verschillende strategieën voor om deze reductie te realiseren, zoals beprijzing of een nationaal verbod.

Nederlandse retailers treffen al veel maatregelen om het gebruik van plastic draagtassen terug te dringen, aldus de brancheorganisatie. “Maar de invloed van een ontmoetingsbeleid vanuit de winkelier kent zijn grenzen”, zegt secretaris Europa Dorine van Woerden. Consumenten ervaren volgens haar het verschaffen van een plastic tas door als service. Dat is vooral het geval bij grotere aankopen.

Bij een pilot die werd uitgevoerd in Deventer, Tilburg en Zoetermeer zorgde de combinatie van beprijzing en een goede communicatie voor een forse daling van het aantal uitgegeven tasjes. Winkelpersoneel berekende klanten voor middelgrote en grote tassen minimaal tien cent per stuk. De kleinste tassen werden nog wel gratis verstrekt, maar alleen als de klant daar om vroeg. Daarnaast vroegen de winkelketens hun klanten zelf een tas mee te nemen.

De pilot leverde een daling op van het aantal uitgegeven tasjes per aankoop, variërend van 48 tot 77 procent.
Ook nam het aantal uitgedeelde gratis tasjes per aankoop af. Werd in 2012 nog tussen de 57 en 95 procent gratis tassen uitgegeven, tijdens de proef lag dat tussen de vier en 31 procent.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!