De Amerikaanse ketens Starbucks en Burger King hebben hun omzet en nettowinst in het eerste kwartaal zien toenemen. Starbucks zag zijn nettowinst met negen procent stijgen tot 427 miljoen dollar. De nettowinst van Burger King groeide met bijna zeventig procent tot ruim zestig miljoen dollar, in vergelijking met een jaar eerder.
De flinke winstgroei van de fastfoodketen is het resultaat van grote kostenbesparingen en de gestegen verkopen in alle regio’s waarin de keten actief is. Met name in de regio Europa, Midden-Oosten en Afrika was een sterke groei te zien.
In de Verenigde Staten en Canada lag de groei vanwege het strenge winterweer in de eerste drie maanden van dit jaar met een stijging van 0,1 procent een stuk lager. Burger King zag zijn totale omzet met ruim 25 procent tot 241 miljoen dollar (174 miljoen euro) dalen, nadat de keten vorig jaar een groot deel van zijn restaurants tot franchiseondernemingen omvormde.
Starbucks behaalde in het eerste kwartaal een totale omzet van 3,9 miljard dollar (2,8 miljard euro), een stijging van ruim negen procent vergeleken met 2013. Zo steeg de omzet in vestigingen die minstens een jaar bestaan met zes procent, wat in lijn is met de verwachtingen voor het gehele boekjaar. De koffieketen opende in de periode van januari tot en met maart wereldwijd 335 nieuwe filialen. Inmiddels telt Starbucks meer dan twintigduizend vestigingen.
Groei voor Starbucks en Burger King
Gepubliceerd op 29 april 2014 om 00:00
Reacties 0