Miljoenenclaim voor Op=Op Voordeelshop

Zes (voormalige) franchisenemers slepen de directie van drogisterijketen Op=Op Voordeelshop voor de rechter. Het hoofdkantoor zou te hoge prijzen berekenen voor artikelen die zij bij aangewezen leveranciers moeten inkopen. De ondernemers eisen gezamenlijk 3,5 miljoen euro terug, meldt het Dagblad van het Noorden.

De zes winkeliers vertegenwoordigen zestien (voormalige) winkels van Op=Op in het noorden van ons land. Zij moeten als onderdeel van de franchiseovereenkomst 95 procent van hun artikelen inkopen bij door het hoofdkantoor aangewezen leveranciers. Uit een interne aankooplijst, die per ongeluk naar een Op=Op-winkel in Almere is gemaild, wordt daarbij gesproken over een opslagpercentage van 17,5 procent. Die extra opslag was niet bekend bij de franchisenemers. In het contract staat volgens hen juist dat de leveranciers marktconforme prijzen rekenen.

Een ict’er die als zelfstandig systeembeheerder voor ondernemers van Op=Op werkt, werd door het hoofdkantoor gevraagd in te breken in de computer van de winkelier uit Almere en de inkooplijst te verwijderen. Sms’jes waarin hem werd gevraagd naar het wachtwoord van de e-mail van de ondernemer heeft hij afgestaan als bewijsstuk in de procedure.

Eigenaar Vincent Alkema wil niet inhoudelijk ingaan op de dagvaarding, maar noemt de gewenste schadevergoeding ‘absurd’. De winkelformule werkt met zeer dunne marges, om de laagste prijs te kunnen garanderen. De hoogte van de claim past volgens hem niet bij deze marges. Van het bestaan van de sms’jes zegt Alkema niets af te weten. Hij wijst er daarnaast op dat het bestuur van de franchisevereniging afstand heeft genomen van de kritiek van de ondernemers.

Franchiseadvocaat Nienke Slump verzocht de directie van Op=Op in januari namens drie van de zes ondernemers al tevergeefs om de schade te vergoeden. Eén van de drie ondernemers, Gauke Poelman, kreeg vorige week het bericht dat de franchiseformule de samenwerking met zijn winkels in Drachten en Heerenveen in 2015 beëindigt.

Reacties

Laatste nieuws









RetailTrends