'Niet elke online bestelling kost de franchisenemer klanten'

'Niet elke online bestelling kost de franchisenemer klanten'

E-commerce is bij heel veel winkelformules een bron van conflicten. Franchisenemers hebben meestal een beschermd gebied afgesproken, maar de webwinkel gaat voorbij aan die rayons. “En dan kunnen de emoties hoog oplopen”, stelt Jan-Willem Kolenbrander van De Clercq Advocaten Notariaat in Het Financieele Dagblad.

HEMA heeft een conflict met franchisenemers over de rekening van de webwinkel, maar ook retailers als Albert Heijn en Bruna verschenen in het verleden om die reden voor de rechter. Het blijkt moeilijk om aanvullende afspraken te maken op franchisecontracten, onder meer omdat online verkopen lang niet altijd winstgevend zijn.

Daarnaast is het niet altijd duidelijk hoeveel omzet de webwinkel wegneemt bij de winkelier. “Niet elke bestelling in de webshop kost de franchisenemer klanten”, stelt Kolenbrander. Zo kunnen het mensen zijn die geen zin hebben om naar de winkel te komen. Verder onderschatten franchisenemers hoe moeilijk en kostbaar het is om een webshop goed te laten draaien, of overschatten ze wat er wordt verkocht.

Duidelijke afspraken met oog voor de belangen van beide partijen is volgens Kolenbrander de enige oplossing. Zo geeft Simon Lévelt franchisenemers klanten geld als een klant uit zijn postcodegebied iets bestelt. “Het blijft een uitdaging om de ondernemers positief over online verkoop te krijgen, de kansen te zien en clicks en bricks te omarmen”, zei mede-eigenaar Mikkel Levelt daarover tegen RetailTrends.

Reacties

Zolang bedrijven tijd n geld verspillen om hun pre-internet formules met losstaande webshops in leven te houden, komen ze er nooit uit. Bedrijven die grotendeels draaien met franchisers al helemaal niet!

Geplaatst door Reinder Koornstra op 15 augustus 2018 om 10:35

Al deze argumenten komen al vele jaren voorbij. Je zou dan toch mogen verwachten dat op basis van al deze inzichten een dialoog mogelijk is? Waarbij het huidige en te verwachten koopgedrag het vertrekpunt is en het gemeenschappelijk belang centraal staat. Als er over en weer geen enkel vertrouwen meer is, is dat dus de eerste opgave voor mediators.
Door ontbrekende reacties en transparantie van de kant van Hema, is de Hema directie inmiddels de ‘boeman’. Ik raad eenieder aan kennis te nemen van de rol en de standpunten van de VAB Hema in de totstandkoming van de NFC (franchise gedragscode). Dan schrikt u, net als ik, van het denkniveau van het VAB bestuur (en hun adviseurs). In het conflict is veel meer aan de hand dan de verdeling van de kosten van ecommerce investeringen. De franchiserelatie zal from scratch opnieuw moeten worden ingericht. Daar is geen ontkomen aan indien de franchisenemers ook in de toekomst verder willen met de Hema formule. Het is te hopen dat de meerderheid van de franchisenemers deze weg wil inslaan. Daar is grote haast bij!

Geplaatst door Ton Bos op 15 augustus 2018 om 11:51

Laatste nieuws









RetailTrends