Hoewel het herstel van de economie doorzet, blijven non-foodretailers het dit jaar moeilijk houden. Niet alleen de economische ontwikkelingen, maar ook het veranderende consumentengedrag en verregaande technologische ontwikkelingen hebben namelijk voor een fundamentele verandering in de detailhandel gezorgd. Dat stelt Rabobank in zijn sectorprognoses voor 2014.
De bank verwacht dat het volume in de non-foodbranche dit jaar met een procent achteruit gaat, na een krimp van 5,7 procent in 2013. De foodsector laat met een volumestijging van 0,2 procent een stabiel beeld zien. Vorig jaar kromp het volume van foodretailers nog met 1,8 procent.
Hoopvol voor retailers is volgens Rabobank dat het consumentenvertrouwen verbetert. “Mensen houden de hand nog wel op de knip”, zegt directeur bedrijven Paul Dirken in het Algemeen Dagblad. Zij zijn volgens hem vooral bezig het huishoudboekje op orde te brengen en de hypotheekschuld af te lossen. Cruciaal voor de detailhandelsbestedingen is volgens de bank of de consument dit jaar verder gaat met schuldafbouw.
Nederland lijkt de crisis beetje voor beetje achter zich te laten, stelt Dirken. “Maar ik geloof niet dat het weer wordt zoals het was.” Vooral de impact van internet is volgens hem onomkeerbaar, omdat je met een webwinkel klanten uit de hele wereld breikt, die op elk moment van de dag bediend willen worden. Met name voor de detailhandel is er veel veranderd, stelt de bankdirecteur. “In tal van sectoren zal het oude verdienmodel echt op de schop moeten om te overleven.”
Reacties 0