De detailhandelsverkopen in Nederland groeien dit jaar door tot de omvang van voor de crisis. De detailhandel is één van de sectoren die op basis van de prognoses van ABN AMRO ongeveer op ‘niveau 2008’ uitkomt. Dat heeft de bank dinsdag bekendgemaakt.
Vorig jaar werd al weer meer uitgegeven in de retailbranche, waar ABN AMRO zowel de fysieke als online verkopen toe rekent. De volumegroei kwam uit op 2,3 procent. Retail behoorde samen met de bouw tot de laatste sectoren die weer cijfers in de plus noteerden. De omslag op de woningmarkt en het toegenomen vertrouwen speelden daarbij volgens de bank een belangrijke rol.
Voor dit jaar wordt een groei van zo’n twee procent verwacht, gevolgd door 1,75 procent in 2016. ING volgt ABN AMRO in zijn voorspelling voor dit jaar, maar denkt dat de groei volgend jaar op 1,2 procent uitkomt.
De bank ziet een divers beeld in de detailhandelsomzet. Zo werden in supermarkten in het eerste halfjaar een half procent meer kassabonnen afgerekend, terwijl het gemiddelde bedrag per kassabon ook iets toe nam ten opzichte van 2014. Maar waar het algemene prijspeil in deze branche al zo’n anderhalf jaar stabiel is, stijgt de omzet van non-foodwinkels nauwelijks door lagere prijzen. Kleding en consumentenelektronica zien het volume licht stijgen, maar door prijsdalingen krimpt de omzet.
Bij schoenenwinkels en doe-het-zelf dalen zowel de prijs als het aantal verkochte goederen. Winkels in woninginrichting en persoonlijke verzorging doen het juist goed.
Reacties 0