Faillissement FRS verwondert FAME Plaza

FAME Plaza verbaast zich over de verklaring van ProCures bij het tweede faillissement van Free Record Shop. Eigenaar Arthur ter Braak herkent zich niet in de uitspraken van de investeerder, die stelt dat de markt voor fysieke entertainmentproducten is gekrompen en tevens geen herstel verwacht. Dat laat Ter Braak weten aan RetailNews.

De eigenaar van FAME Plaza, tot het faillissement van vorig jaar zusterbedrijf van Free Record Shop, wijst op cijfers van branchevereniging NVPI. Daaruit blijkt dat de totale omzet in 2013 met 1,1 procent is gestegen: de eerste stijging in twaalf jaar. Van de totale omzet van 130 miljoen euro bestaat 58,4 procent uit fysieke verkopen, een daling van 19,2 procent ten opzichte van 2012.

“De afgelopen jaren zijn echter meer winkels dichtgegaan, dan dat de markt gedaald is”, stelt Ter Braak. De schuld geven aan een krimpende markt, is volgens hem te gemakkelijk. Daarnaast heeft onderzoeksbureau GfK volgens hem al voorspeld hoeveel de markt gaat krimpen, waardoor ProCures niet voor verrassingen heeft gestaan.

“Waarom is het zo moeilijk om te zeggen dat er fouten en verkeerde inschattingen zijn gemaakt?”, vraagt hij zich af. ProCures zag eerder dit jaar eveneens Polare failliet gaan. “Ook daar lag het aan de markt”, zegt Ter Braak.

Door zulke berichtgeving denkt niemand volgens hem dat er nog cd’s in winkels gekocht worden. “Met FAME Plaza bewijzen wij het tegendeel.” De entertainmentwinkel opende deze maand een tweede vestiging in Schiedam en wil het komende halfjaar nog eens vijf vestigingen openen. “Wij duiken in het gat dat Free Record Shop achterlaat”, aldus Ter Braak.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!