Nederland is nog niet klaar voor pick-up points van online bestelde boodschappen. Het einde van online boodschappendienst Superdirect.com was daarom te verwachten. Dat zegt supermarktexpert Gerard Rutte tegen RetailNews.
Nog geen enkele foodspeler verdient geld met afhaalpunten en dat verandert de komende drie jaar niet, stelt hij. Online boodschappen bestellen en afhalen biedt klanten te weinig voordelen. “Door het dichte winkelbestand in ons land levert dat nauwelijks tijdswinst op.”
Daarnaast vergt een rendabel businessmodel een gedragswijziging van consumenten en daar gaan ‘jaren’ overheen. “Het is mooi dat een speler als Superdirect.com zijn nek wilde uitsteken, maar ze waren te vroeg.” Ook de locatie, een terrein buiten Eindhoven werkte niet in het voordeel van het afhaalpunt. Consumenten halen daar ’s avonds niet graag hun bestelling op, omdat ze zich er niet veilig voelen. Een winkelomgeving was een betere keuze geweest, denkt Rutte.
Wat wel werkt is een eenvoudig geautomatiseerd bestelsysteem, zoals Amazon doet met Amazon Dash. “Daarbij scant een consument in zijn keuken de gewenste producten, waarbij het systeem gebruikmaakt van de aankoophistorie. De drempel om boodschappen online te bestellen ligt daardoor een stuk lager.”
Superdirect.com kondigde vorige week via een bericht op de website aan te stoppen met zijn activiteiten. Eerder spraken de oprichters de ambitie uit om vijfhonderd afhaalpunten te openen in ons land. Over de reden voor het einde van Superdirect is nog niets bekend. De service was niet beschikbaar voor commentaar.
'Tijd niet rijp voor Superdirect.com'
Gepubliceerd op 5 mei 2014 om 12:58
Reacties 0