Amazon heeft een nieuwe dienst gelanceerd die shoppen via Twitter mogelijk maakt. Klanten van de etailgigant dienen daarvoor #AmazonCart te gebruiken. Dat heeft Amazon maandag bekendgemaakt.
Om de nieuwe dienst te gebruiken moet de consument zijn Twitter-account aan die van Amazon koppelen. Wanneer hij een tweet met daarin een link naar een product van Amazon beantwoordt met de geïntroduceerde hashtag, wordt het product automatisch aan het winkelmandje van de klant toegevoegd.
Verder ontvangt de consument op Twitter een antwoord van Amazon met daarin de status van het verzoek. Zo wordt aangegeven of het product succesvol aan het winkelmandje is toegevoegd, wanneer het niet op voorraad is of hoe de klant de aankoop op een later tijdstip kan afronden.
Amazon deelt via Twitter al langer links naar producten in zijn webwinkel. “Om het consumenten mogelijk te maken iets aan hun winkelmand op Amazon toe te voegen zonder Twitter te verlaten is een logische stap”, aldus een woordvoerder tegen The Wall Street Journal. Twitter zal daarbij geen percentage van de omzet krijgen. Hoeveel Amazon betaald heeft om de dienst mogelijk te maken, is niet bekendgemaakt.
De nieuwe dienst is vooralsnog alleen beschikbaar in de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk, waar de hashtag #AmazonBasket gebruikt wordt. De keuze om op Twitter een begin te maken met 'social shopping’ is volgens de woordvoerder gebaseerd op het wereldwijde bereik van het platform. De etailer zegt open te staan om de dienst in de toekomst uit te breiden naar andere social media.
Reacties 0