De marges binnen de drogisterijbranche staan gedurende dit jaar nog onder druk door de sterke concurrentie. Dat voorspelt ABN AMRO in zijn Visie op Retail 2014 die woensdag is verschenen.

De omzet van drogisterijen daalde in 2013 voor het eerst sinds de start van de crisis in 2008 (min drie procent). Daarnaast drukten hoge huisvestingskosten op de winstmarges.

Dat de omzet lange tijd stabiel bleef, was vooral te danken aan cosmeticaproducten, aldus de bank. Consumenten schaften deze artikelen vaak bij drogisterijen aan in plaats van bij de duurdere parfumeries. Daarnaast steeg de afgelopen jaren het marktaandeel van mannencosmetica.

Voor 2014 verwacht ABN AMRO een stabilisering van de verkoopaantallen en omzet. De toegenomen aandacht voor gezondheid onder consumenten heeft bijvoorbeeld wellicht een positieve impuls op de verkoop van (homeopathische) zelfzorgproducten.

Daarnaast zorgt de vergrijzing voor een groeiende groep van ouderen. Drogisterijen die met gedegen advies en assortiment inspelen op de specifieke behoeften van deze klantengroep, hebben een mogelijke voorsprong op hun concurrenten, stelt ABN AMRO.

Hoewel drogisterijen vaker branchevreemde producten verkopen vanwege de hoge marges, is lichaamsverzorging nog steeds de belangrijkste omzetbron. Wel groeit het aantal online aankopen van verzorgingsproducten. Fysieke winkels kunnen zich onderscheiden met persoonlijk advies, service en de kwaliteit van hun huismerken, aldus de bank.