Retailers uit de fashion- en doe-het-zelfbranche plukken het eerst de vruchten van het beginnende economisch herstel. Dat voorspelt ABN AMRO in zijn Visie op Retail 2014, die vandaag is gepubliceerd.
Hoewel de retailbranche voorlopig nog met de naweeën van de crisis kampt, is 2014 volgens de bank een overgangsjaar. Gevolgen van de crisis zoals dalende volumes nemen af en er ontstaat weer ruimte voor groei.
De kledingbranche bijvoorbeeld profiteerde in het verleden relatief snel van verbeteringen in consumentenbestedingen. Naar verwachting verbeteren de resultaten binnen deze sector in de loop van dit jaar dan ook. De omzet zal per saldo stabiliseren en volumes dalen minder hard.
Het volume van doe-het-zelfzaken krijgt een impuls door het stijgende aantal transacties op de woningmarkt. Na zeven opeenvolgende jaren van volumedaling stabiliseert de volumeontwikkeling zich dit jaar, verwacht de bank. Daarnaast profiteert de sector van de snelgroeiende online verkoop van doe-het-zelfartikelen. Terwijl het volume van doe-het-zelfzaken vorig jaar met 9,3 procent daalde, stegen de online aankopen met dertien procent. Consumenten schaften met name huis- en tuinartikelen aan via internet.
De online omzet groeide in 2013 gemiddeld met twaalf procent. Online aankopen zijn nu goed voor 6,9 procent van de totale bestedingen binnen retail. Wat betreft het online aandeel in omzet neemt consumentenelektronica het voortouw. Twintig procent van de omzet wordt online gegenereerd. Binnen de kledingbranche is dat 8,5 procent.
‘Fashion en dhz profiteren snelst van herstel’
Gepubliceerd op 7 mei 2014 om 11:00
Reacties 0