De helft van de starters in de Nederlandse detailhandel houdt het minder dan een jaar vol. Na het tweede jaar stopt nog eens 25 procent. Dat blijkt uit donderdag gepubliceerde jaarcijfers van het ING Economisch Bureau.
Het aantal opheffingen binnen een jaar is de afgelopen vijf jaar fors toegenomen. In 2008 hield nog 28 procent van de detaillisten het na een jaar voor gezien.
De helft van alle opheffingen in 2013 in de detailhandel komt voor rekening van webwinkeliers. Met name webwinkels gespecialiseerd in kleding en modeartikelen zijn volgens de bank binnen een jaar offline. Dat komt met name door de lage toetredingsdrempel, een laag consumentenvertrouwen, uitblijvende binnenlandse bestedingen, veel concurrentie en weinig onderscheidend vermogen.
Het gemiddelde uitvalpercentage van alle starters in Nederland ligt op dertig procent na één jaar. De horeca doet het met een percentage van zestig procent na het eerste jaar nog slechter dan de detailhandel. Cafetaria’s, snackbars en lunchrooms zijn goed voor eenderde van alle opheffingen. Ook worden veel restaurants binnen een jaar gesloten.
Helft van startende winkels binnen jaar opgeheven
Gepubliceerd op 12 mei 2014 om 00:00
Reacties 0