De omzetgroei in de Nederlandse detailhandel valt volgend jaar terug naar zo'n 2,5 procent. Dat is fors lager dan de verwachte 7,5 procent dit jaar. Dat meldt ING Research in zijn vooruitzicht voor de detailhandel.
Dat de omzet groeit, komt volgens ING uitsluitend door prijsstijgingen. Die zullen minder groot zijn dan dit jaar: 3,5 procent tegenover 7,5 procent, is de verwachting. De aanhoudende druk op de consumentenbestedingen leidt volgens ING tot een volumedaling van 1 procent. Door hogere prijzen is zowel in de foodretail als non-foodretail sprake van omzetgroei. ING waarschuwt dat de winstgevendheid onder druk staat doordat de kosten voor energie, inkoop, transport en personeelskosten hoog blijven.
Pindata van ING laten zien dat de betalingen gemeten in euro's sinds juni een stapje terug hebben gedaan. De waarde van de transacties lag in het derde kwartaal 1,5 procent lager dan in het tweede kwartaal. Dankzij doorgevoerde prijsverhogingen is een verdere daling voorkomen. Ook ING hoorde positieve verhalen over de verkopen op en rond Black Friday, maar het kunnen volgens de sectoreconomen ook naar voren gehaalde sinterklaas- en kerstaankopen zijn.
Hoewel het aantal faillissementen nog steeds lager ligt dan voor de coronacrisis, loopt het aantal de laatste tijd wel op. Door het lagere consumentenvertrouwen, hogere kosten en terugbetalingsverplichtingen verwacht ING dat de levensvatbaarheid van meer winkels onder druk komt te staan.
Reacties 0