De affiliatelinks op de website van de Consumentenbond waren afgelopen jaar goed voor meer dan honderdduizend euro. Dat zegt directeur Bart Combée van de consumentenorganisatie in het dosier Performance Marketing in EtailTrends 3.
De Consumentenbond ging in 2012 een samenwerking aan met productvergelijkingssite Kieskeurig. Sindsdien staan er webwinkeldoorkliks op de site van de organisatie. Per klik verdient de Consumentenbond gemiddeld zestien cent. Inmiddels telt de Consumentenbond dagelijks 2500 doorkliks.
De links zijn niet nadelig voor de onafhankelijkheid of markttransparantie, aldus Combée. Hij ziet de affiliates als het aanbieden van informatie, waardoor de consument gemakkelijker een keuze kan maken. “De consument komt op onze site voor productinformatie. En als hij dan een keuze gemaakt heeft, wil hij dat product waarschijnlijk ook kopen. Waarom zouden wij die laatste links niet plaatsen?”
Voor de Consumentenbond is het ‘volstrekt logisch’ om informatie over winkels en prijzen toe te voegen, zegt Combée. “Maar als we die links plaatsen, vind ik het ook normaal dat we de kosten van die dienstverlening doorberekenen in de vorm van een klikvergoeding.”
Het dossier Performance Marketing gaat verder in op affiliates en consumentenorganisaties. De doorkliks zijn wereldwijd een nieuwe bron van inkomsten voor de bonden, die kampen met een krimpend ledenbestand. EtailTrends 3 verscheen vorige week samen met het meinummer van RetailTrends. Klik hier voor een jaarabonnement voor zes keer EtailTrends en elf keer RetailTrends.
Affiliates leveren Consumentenbond ruim een ton op
Gepubliceerd op 16 mei 2014 om 14:02
Reacties 0