'Logistieke samenwerking nodig voor supply chain'

Retailers moeten op logistiek gebied de handen ineen slaan voor een efficiënte supply chain. Daarvoor pleit senior vice president Gert Schut van Capgemini Consulting in RetailTrends 5.

Er zijn retailers die naast hun distributiecentra voor fysieke winkels een apart dc voor hun online orders hebben. Andere spelers benaderen hen regelmatig met de vraag of zij daarbij kunnen aanhaken. “Waarom zou je dat niet doen?” aldus Schut.

Hij roemt het voorbeeld van banken die op het gebied van pinautomaten gezamenlijk een infrastructuur hebben opgebouwd. Daardoor werken zij ook achter de schermen meer samen. Retailers zijn volgens Schut daarentegen soms net telecom- en kabelmaatschappijen. “Iedere partij graaft opnieuw een geul langs de weg om zijn eigen kabeltje naar de consument te leggen. Dat kan anders.”

HEMA bijvoorbeeld is al vaak gevraagd door andere retailers om op logistiek gebied samen te werken, vertelt Joke Vink, dc-manager e-commerce bij de winkelketen. “Ik denk dat wij goedkoper kunnen opereren dan veel dienstverleners.”

Hoewel HEMA voor een dergelijke krachtenbundeling openstaat, is het volgens haar niet zeker of de formule over voldoende vierkante meters in het dc beschikt. “En het is de vraag of de markt er al klaar voor is.”

In het meinummer van RetailTrends gaan onder meer Gert Schut en Joke Vink verder in op de gevolgen van omnichannel retailen voor de supply chain. Dit artikel vormt het derde deel in de serie over All-Channel Experience, die RetailTrends in samenwerking met Capgemini Consulting brengt. In deel vier wordt de impact van social media en een excellente customer service beschreven.

Klik hier voor een jaarabonnement voor elf keer RetailTrends en zes keer EtailTrends.

Reacties

Laatste nieuws


Lees hier 15 toekomstverkenningen in retail

In een compleet vernieuwd jubileummagazine van RetailTrends vind je maar liefst vijftien toekomstverkenningen in de retail. Hoe ziet de supermarkt eruit in 2050? Hoe ver zijn we op het gebied van duurzaamheid en innovatie? Kennen we de consument van de toekomst eigenlijk? Lees het in RetailTrends.








RetailTrends