Aandeel buitenlandse aankopen in Nederland verdubbeld

Het aandeel van buitenlandse bestellingen bij Nederlandse webshops is in het eerste kwartaal van dit jaar nagenoeg verdubbeld. Waar in de eerste drie maanden van vorig jaar minder dan acht procent van de bestellingen door buitenlandse consumenten werd geplaatst, ligt dat percentage dit jaar op veertien procent. Dat blijkt uit een analyse van Paazl, leverancier van verzendsoftware voor webshops.

De meeste bestellingen komen uit België, dat goed is voor 58 procent van de aankopen uit het buitenland. Vorig jaar lag dat percentage nog op 67 procent, wat er volgens Paazl op wijst dat de Nederlandse online afzetmarkt diverser wordt. Het Franse aandeel steeg van twee naar zeven procent, terwijl Groot-Brittannië goed is voor een groei van vijf naar acht procent. Duitse consumenten zijn net als vorig jaar goed voor achttien procent van de buitenlandse bestellingen.

Het aandeel van aankopen uit niet-Europese landen is in het eerste kwartaal gestegen van één procent vorig jaar naar zes procent in 2014. Deze groei is voornamelijk toe te schrijven aan online spelers, stelt directeur Bernard Schreiner. Die richten hun peilen volgens hem steeds nadrukkelijker op andere internationale afzetmarkten, door het verdwijnen van logistieke barrières en het stijgende vertrouwen van de consument in bestellen over de grens.

Uit onderzoek van expertgroep Cross Border (e)Commerce van Shopping2020 bleek dat Duitsland voorop loopt op het gebied van crossborder e-commerce. 27 procent van de omzet wordt door onze oosterburen in het buitenland behaald. In het Verenigd Koninkrijk ligt dat percentage op 24 procent.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!