Een meerderheid van de medewerkers verwacht dat zijn retailorganisatie de komende jaren zal groeien. 58 procent is positief gestemd, zo blijkt uit onderzoek van GfK in opdracht van onderzoeksprogramma Shopping2020. Daarvoor werden bijna vierduizend medewerkers van een groot aantal Nederlandse bedrijven uit diverse sectoren ondervraagd.
“Mogelijk heeft de retailmedewerker het idee dat de bodem in hun sector in 2014 wel is bereikt”, stellen progam manager Jorij Abraham en head of industries Marco Wolters van GfK. De grootste uitdaging volgens het personeel uit de detailhandel is de toenemende prijsconcurrentie (45 procent). Een iets kleiner aandeel medewerkers wijst naar het laten aansluiten van nieuwe producten bij de veranderde klantwens en het maken van winst.
De Shopping2020-experts wijzen vooral op de snel toenemende internationale concurrentie van webwinkels als Amazon en Alibaba, maar vinden daarbij geen gehoor van medewerkers. Vijf procent noemt dat als een dominante uitdaging. “Wat mij verbaast is het optimisme van de medewerkers over de markt en de onderschatting van de kracht van buitenlandse intreders”, aldus Wolters. Spelers als Zalando worden volgens hem wellicht als Nederlandse speler gezien, terwijl er een gevoel kan heersen van ‘dat overkomt alleen anderen’.
De meest verwachte verandering binnen de detailhandel richting 2020 is dat er meer online wordt verkocht (57 procent). Nieuwe producten en diensten staan met 41 procent op de tweede plek, gevolgd door een uitbreiding van het aantal medewerkers en het openen van meer fysieke winkels (33 procent).
Het openen van meer fysieke vestigingen staat daarnaast op plek vijf van de actiestappen die werknemers aanwijzen om in 2020 gezond te zijn. Bovenaan de lijst staat het richten op nieuwe producten en diensten. Daartussen staan meer online verkopen, meer personeelsinzet en het aannemen van een omnichannelstrategie.
Reacties 0