Nederlandse supermarktklanten schaffen vooralsnog weinig oranjegerelateerde foodproducten aan. Dat meldt GfK op basis van de Oranje Food Monitor. De monitor onder zesduizend huishoudens meet hoeveel oranjegerelateerde foodproducten supermarkten verkopen met het Wereldkampioenschap voetbal in aantocht.
Afgelopen week kochten bijna 450 duizend Nederlandse huishoudens een oranjeproduct. Dat komt neer op 5,9 procent van alle huishoudens in Nederland.
Vooral tweeverdieners en gezinnen met kinderen kopen oranjeproducten, aldus GfK. In Groningen en Noord-Brabant worden naar verhouding veel oranjeproducten gekocht. Dit is in Limburg, Drenthe en de drie grote steden minder.
Als het Nederlands elftal de halve finale van het WK bereikt, levert dat supermarkten naar verwachting vijftig miljoen euro additionele omzet op. Toen het elftal in 2010 in de finale stond, zorgde dat voor een omzetpiek van 72 miljoen euro extra omzet.
De oranjekoorts ligt lager dan rond dezelfde periode in aanloop naar het EK in 2012 en het WK in 2010. Dit wordt onderstreept door de zogenoemde tompouce-index van GfK. Daaruit blijkt dat 1,3 procent van de Nederlandse huishoudens de afgelopen week tompoucen heeft gekocht. Dit is minder dan in een gemiddelde week.
GfK: ‘Oranjekoorts blijft nog uit’
Gepubliceerd op 22 mei 2014 om 07:33
Reacties 0