Elektronicabranche verwacht impuls van WK voetbal

Elektronicawinkels houden met de komst van het WK voetbal rekening met een fikse omzetstijging. Zo denkt Media Markt 35 tot veertig procent meer televisies te verkopen dan vorig jaar, terwijl Klein een plus van twintig tot 25 procent verwacht. Dat schrijft het Algemeen Dagblad.

Mensen kijken naar wat ze in huis hebben staan wanneer het vakantiegeld is gestort, zegt commercieel directeur Jeroen Klein van de gelijknamige winkelketen. “We zien nu al dat we meer en grotere tv’s verkopen.” Media Markt probeert op zijn beurt de verkopen stimuleren met een actie waarbij consumenten die een tv kopen, hun geld terugkrijgen wanneer Nederland wereldkampioen wordt.

De elektronicabranche kan rekenen op een plus van een half procent in de maanden mei tot en met juli, zegt business consultant consumer electronics Barbara Schouten van marktonderzoeker GfK. “Dat lijkt misschien niet zo heel veel, maar dit is een dalende markt en bovendien één die flink verzadigd is.”

Waar vorig jaar 277.652 televisies werden verkocht, komt dit aantal dit jaar naar verwachting uit op 279 duizend. Op jaarbasis loopt het aantal verkochte tv’s echter wel terug, stelt zij. Tussen 2010 en 2013 nam het aantal verkochte tv’s geleidelijk af van 1,9 miljoen naar 1,2 miljoen. Dit jaar kan de elektronicasector volgens GfK rekenen op 1,1 miljoen verkochte exemplaren.

Reacties

Laatste nieuws









RetailTrends