'Branchevervaging bedreiging voor tuinbranche'

Niet het weer of lage consumentenvertrouwen, maar branchevervaging is de ‘gamechanger’ in de tuinbranche. Tankstations, bouwmarkten en grote supermarkten blijken serieuze concurrenten voor tuincentra. Dat stelt de Rabobank in een dinsdag gepubliceerde branchebarometer over de tuinbranche.

Het verkoopvolume in tuincentra zal ondanks de goede start van het jaar in 2014 naar verwachting met anderhalf procent afnemen. Het sentiment in de branche is volgens de bank matig, omdat er sprake is van een verdringingsmarkt. Zo komen er nog steeds meer vierkante meters bij, terwijl ook bouwmarkten steeds grotere tuinafdelingen krijgen.

Verder is het onderscheidend vermogen van tuinwinkelformules beperkt, stelt de Rabobank. De komende drie tot vijf jaar ligt daar ‘dan ook een behoorlijke uitdaging voor de branche’. Daarbij is het formuleren van een online strategie van groot belang. Daarmee doelt de bank niet alleen op een webshop, maar ook op het creëren van fans via social media door de interactie op te zoeken. ‘Er is wel degelijk toekomstperspectief voor tuincentra, maar alleen als ondernemers meer aandacht geven aan zaken die ze wél kunnen beïnvloeden, zoals beter gebruik van sociale media en de inzet van beschikbare data vanuit verzamelde klantgegevens’, aldus de bank.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!