'Zomer stimuleert consumentenvertrouwen en bestedingen'

Ruim vier op de tien Nederlandse consumenten zegt in de zomer meer uit te geven dan in andere jaargetijden. Daarnaast zijn consumenten in de zomer gemiddeld positiever. Dat blijkt uit onderzoek dat ING afgelopen week heeft uitgevoerd onder dagelijks circa zestigduizend respondenten.

Het vertrouwen in de economie wordt beïnvloed door het weer en de seizoenen, concludeert het ING Economisch Bureau uit cijfers van het CBS. In augustus ligt het consumentenvertrouwen drie procent hoger dan het langjarige gemiddelde. Nederlandse consumenten blijken in de herfst het somberst.

35 procent van de ondervraagden zegt op een warme, zonnige dag meer te besteden dan anders. Wanneer het regent zegt de helft juist minder geld uit te geven.

Uit cijfers van het CBS blijkt dat er in de zomer relatief meer geld wordt uitgegeven aan kleding, horeca en consumptie in het buitenland. Doordat consumenten in de winter weer meer uitgeven aan vervoermiddelen en energie, blijken consumenten gemiddeld per kwartaal ongeveer evenveel uit te geven.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!