Nederlandse supermarkten hebben de prijzen van hun huismerkproducten de afgelopen maanden verlaagd. Dat concludeert Kassa na een vergelijking van 27 artikelen van Aldi, Albert Heijn, C1000, Jumbo, Lidl en PLUS.

Bijna alle supermarkten zijn sinds september 2013 iets goedkoper geworden. Alleen de prijzen van C1000 stegen in totaal 34 eurocent. Discountketen Aldi is met een prijsverlaging van negen procent goed voor de grootste verlaging.

Met name koffie, aardappelen en perssinaasappelen werden goedkoper. Aardappelen van C1000 daalden het meest in prijs. Waar de prijs van vijf kilo kruimige aardappelen in september 2013 5,49 euro bedroeg, is dat nu met 38 procent gedaald naar 3,39 euro.

Bij de meeste supermarkten stegen de prijzen van melk, bier en rode kool in pot met enkele centen. De halfvolle melk werd bijvoorbeeld bij Aldi en Lidl zes cent duurder en komt daarmee uit op 65 cent per liter.

De prijsverlaging wordt volgens supermarktdeskundige Paul Moers veroorzaakt door de economische crisis, de omzetdaling van supermarkten en groeiende concurrentie. Aldi bijvoorbeeld is volgens hem ‘in paniek’. “Lidl doet het erg goed en voor Aldi is er maar één remedie: de prijzen verlagen.”

Om de omzet te verhogen, moeten supermarkten hun huismerken vernieuwen, stelt Moers. “Die innovatie staat volledig stil. Er gebeurt daar helemaal niks.”