'Consumenten geven in 2015 weer meer uit'

De groei van de particuliere consumptie komt in 2015 uit op het hoogste niveau sinds de start van de kredietcrisis. Door een hoger reëel beschikbaar inkomen, een opverende huizenmarkt en sterk verbeterd consumentenvertrouwen komt de groei uit op 1,1 procent. Dat blijkt uit het rapport Economische Ontwikkelingen en Vooruitzichten dat De Nederlandsche Bank (DNB) dinsdag heeft gepubliceerd.

De verwachtingen voor dit jaar zijn licht naar boven bijgesteld. Waar eerder werd uitgegaan van een krimp van 1,3 procent, ligt dat percentage nu op één procent. Daarmee komt er een einde aan de periode van vier jaar, waarin de particuliere consumptie in steeds sterkere mate kromp. Vorig jaar kwam de krimp nog boven de twee procent uit.

Dat ondanks een voorspelde economische groei ook voor 2014 een daling van de particuliere consumptie wordt verwacht, komt volgens DNB onder meer door het vertraagd doorwerken van het lagere beschikbare inkomen en het dalende huizenvermogen.

Het reële beschikbare inkomen en de huizenmarkt zullen zich gunstig blijven ontwikkelen, verwacht de centrale bank. Daardoor trekt de consumptiegroei in 2016 verder aan tot twee procent. De geraamde reële consumptie ligt in dat jaar dan nog altijd wel 4,5 procent onder het niveau van voor de crisis.

Reacties

Laatste nieuws









RetailTrends