Consumenten die hun auto parkeren moeten per minuut kunnen betalen. Daarvoor pleit Detailhandel Nederland in een reactie op het onderzoek van de Erasmus Universiteit Rotterdam.
De hoogte van parkeertarieven hebben volgens onderzoeker Giuliano Mingardo nauwelijks invloed op de omzet van retailers. Hij koppelde data over het winkelgedrag van zeventigduizend consumenten aan informatie over parkeren in de winkelgebieden. Daaruit blijkt geen verband tussen hoeveel zij kopen en hoe of tegen welk tarief zij hun auto konden parkeren.
Het onderzoek is echter niet representatief, vindt de brancheorganisatie. In het onderzoek is één tijdsmoment bekeken en het effect van een stijging van het parkeertarief is niet onderzocht.
Voor aantrekkelijke binnensteden moeten gemeenten een gastvrij parkeerbeleid hanteren. Daar horen redelijke prijzen en het kunnen betalen per minuut bij, stelt secretaris Jildau Schuilenburg van de brancheorganisatie. Consumenten betalen volgens haar gemiddeld elf procent te veel door de grote tijdseenheden. "Parkeertarieven hebben als doel het reguleren van verkeersstromen, maar dat is al lang niet meer waar de parkeeropbrengst naar toe gaat. Gaten in de gemeentebegroting worden ermee gedicht", laat Schuilenburg weten in een reactie.
Vexpan, het platform voor parkeren in Nederland, is tegen de invoering van een dergelijk betaalsysteem. De tarieven liggen vaak voor jaren in contracten vast met gemeenten. Daarnaast zijn hoge investeringen gemoeid met de exploitatie van een parkeergarage. Als consumenten per minuut kunnen afrekenen, zullen exploitanten flink minder winst boeken. Uiteindelijk zullen de tarieven dan ‘naar ongekende hoogten’ stijgen, aldus Vexpan.
In Amsterdam experimenteerde de gemeente in 2008 met realtime parkeren. Automobilisten betaalden daarbij per tijdseenheid van drie minuten. De proef kreeg geen gevolg toen de gemeente zijn inkomsten met zeventien procent zag dalen.
Reacties 0