Een groot deel van de online verkoop van supermarktartikelen vindt niet plaats bij traditionele supermarkten. Dat meldt Distrifood op basis van onderzoek naar de online foodomzet van marktonderzoeker GfK onder ruim negenduizend consumenten.
Ongeveer één op de tien consumenten kocht het afgelopen half jaar supermarktartikelen online. 34,9 procent gebruikt daarvoor de online winkel van Albert Heijn of het franchise-alternatief AH-afhaalpunt.nl. Wehkamp.nl en Kruidvat staan op de tweede en derde plek met respectievelijk 8,6 en acht procent. C1000 (4,9 procent), Jumbo (4,3 procent), Coop (3,8 procent) en PLUS (3,3 procent) volgen pas later in de lijst.
Het merendeel van de ondervraagden (54,3 procent) geeft aan dat hij supermarktartikelen bij andere websites bestelt. Dat zijn voornamelijk websites die gespecialiseerd zijn in bepaalde assortimentsgroepen. Persoonlijke verzorgingsmiddelen en schoonmaakmiddelen, dierenvoeding, alcoholische dranken en koek, snoep en chocolade worden het vaakst via het internet gekocht.
GfK liet verder ruim duizend trouwe online klanten verkoopkanalen beoordelen die minimaal dertig keer in het onderzoek werden genoemd. Leverancier van dierenvoeding Zooplus.nl scoorde gemiddeld het hoogst op oriëntatie, selectie, aankoop, afleveren, klantenservice en twintig deelaspecten. Bol.com, Wehkamp.nl, Albert Heijn en Kruidvat completeren de top vijf.
Reacties 0