'Chinese etailers snuffelen aan Nederlandse e-commercemarkt'

De Chinese berichtendienst WeChat, dat in-app aankopen faciliteert, zal op termijn de Nederlandse markt betreden. Dat voorspelt ceo Jacco Bouw van digitaal marketingbureau Webpower op het congres Shopping Tomorrow, dat donderdag plaatsvond. Bouw belichtte in zijn presentatie de Chinese e-commercemarkt.

Omdat WeChat een open API-systeem heeft, kunnen partijen eenvoudig aanhaken op het netwerk. Een bezorgservice voor foodproducten als Waimai.net bijvoorbeeld heeft dat al gedaan. Daarnaast gaat de berichtendienst als exlusief shoppingkanaal voor JD fungeren, de tweede grootste etailer van China. De berichtendienst met veel visuele en sociale componenten als videochat maakt een opmars in Spanje en Italië, aldus Bouw. “En Nederland zal volgen.”

Chinese etailers snuffelen volgens Bouw inmiddels aan de Nederlandse markt. Zo heeft het internationale platform LightInTheBox een webshop waar consumenten terecht kunnen voor onder meer kleding en accessoires.

Voor Nederlandse retailers die willen anticiperen op de internationale concurrentie werkt het actieprogramma Shopping2020 aan een online handboek. Dertig expertgroepen schrijven elk een eigen hoofdstuk van het handboek op een zogenoemde wiki-website op Shopping2020.nl.

Alleen zo kunnen retailers gezamenlijk sneller groeien en stappen maken in de richting van de markt, de consument en de technologie van 2020, zegt Jorij Abraham, programmanager van Shopping2020. “Hierdoor kunnen we tegenwicht bieden aan de steeds sterker toenemende internationale concurrentie.”

Reacties