Retailers kunnen verkoopautomaten onderdeel uit laten maken van het winkelen na een doorbraak in het betalingsverkeer. Wanneer consumenten alleen contant kunnen betalen blijft het een afronding aan het eind van het winkelbezoek. Dat blijkt uit een analyse over vending machines, die in het juninummer van RetailTrends is gepubliceerd.
In de Verenigde Staten is één op de tien automaten inmiddels een smart vending machine. Behalve munten accepteert het apparaat ook betaalkaarten en zelfs NFC-betalingen. De omzet van deze automaten ligt een kwart hoger, terwijl bevoorradingskosten veel lager zijn omdat beheerders de voorraad online kunnen checken.
In Europa is het echter onduidelijk welke betaalwijze massaal benut gaat worden. Zo weten grote merken als Coca-Cola, Pepsi en Mars niet of er NFC-chips, bluetoothzenders of barcodescanners ingebouwd moeten worden.
Wanneer consumenten ook met hun mobiel, een chipknip of vingerafdruk kunnen betalen kan de vending machine een belangrijkere rol krijgen tijdens het winkelen. Zo kunnen diefstalgevoelige artikel zoals scheermesjes afgerekend worden voordat ze in de winkelmand belanden.
Er bestaan al tamelijk lang automaten die functies van winkels overnemen. Zo zijn er broodautomaten in België, geautomatiseerde kruidenierswinkels in Duitsland en cupcakemachines in de Verenigde Staten. In RetailTrends 6 worden enkele van deze machines uitgelicht, terwijl er ook dieper wordt ingegaan op de toekomstige rol van verkoopautomaten in de retail. Klik hier voor meer informatie over een abonnement op RetailTrends.
Reacties 0