AH XL wint Zomerrapport

AH XL wordt van alle supermarkten het meeste gewaardeerd door klanten. Dat blijkt uit het Zomerrapport 2014, een onderzoek van GfK en Distrifood.

Consumenten geven AH XL als rapportcijfer een 7,69. Jan Linders krijgt een 7,62. Daarmee stoot de Ahold-dochter Jan Linders van de troon, dat naar de derde plaats daalde. Jumbo eindigt met een rapportcijfer 7,66 op de tweede positie.

Op het aspect van kwaliteit neemt Lidl de eerste plek over van AH XL. Daarnaast wint de Duitse discountformule op het gebied van prijs.

PLUS is de snelste groeier in de ranglijst. Waar de keten in het Kerstrapport een gedeelde elfde plaats in nam, is de formule nu goed voor de vierde plek. Dat is te danken aan de ombouw naar de Briljantformule, zegt directeur Joop Holla van GfK. “Die formule slaat enorm goed aan bij consumenten naarmate er meer PLUS-supermarkten worden omgebouwd begint dit zijn weerslag te krijgen in de waardering in het Zomerrapport.”

Het gemiddelde rapportcijfer voor de Nederlandse supermarkten groeide naar een 7,49. Bijna alle spelers uit de top zes zien de klantwaardering dalen, aldus het rapport. De onderlinge verschillen nemen af. Zo is het verschil tussen AH XL en hekkensluiter Aldi nog 0,63 procent. In het Kerstrapport lag dat nog op 0,74 punt.

Reacties

Laatste nieuws









RetailTrends