Steeds meer retailers controleren of een sollicitant is ontslagen bij een andere winkelonderneming in verband met fraude. Waar in 2012 114 duizend screenings werden uitgevoerd, lag dat aantal vorig jaar op 232 duizend. Dat meldt de stichting Fraude Aanpak Detailhandel (FAD), dat gelieerd is aan Detailhandel Nederland.
De FAD is toezichthouder van het zogeheten Waarschuwingsregister. Hierin kunnen retailers een ontslagen werknemer voor twee of vier jaar laten registreren als de persoon op het werk diefstal of ander fraudevergrijp pleegde. Op dit moment zijn 830 winkelondernemingen bij het register aangesloten. Vorig jaar belandden volgens de Gelderlander 428 stelende medewerkers op de lijst.
Een van de voorwaarden voor registratie is dat aangifte gedaan wordt tegen de medewerker. In sommige gevallen gebeurt dat niet omdat dat tijd kost, zegt Henk Baars van beveiligings- en recherchebureau SecMan. Het blijft dan bij ontslag en een schadevergoeding.
“Degene die ontslagen is klopt daarna gewoon aan bij andere winkeliers”, aldus Baars. “Hij komt niet in aanraking met justitie, komt niet in het register en komt vaak zo weer aan de bak.” Detailhandel Nederland voert overleg met de politie om het aangifteproces te vereenvoudigen.
Aantal screenings frauderend winkelpersoneel verdubbeld
Gepubliceerd op 27 juni 2014 om 07:19
Reacties 0