'Het einde van Saturn komt laat'

Media Markt-Saturn Holding had veel eerder moeten kiezen voor de ombouw van Saturn-winkels tot Media Markt in ons land. Dat zegt retaildeskundige Paul Moers in De Financiële Telegraaf. Het elektronicaconcern schrapt de merknaam Saturn in Nederland, zo werd vrijdag bekendgemaakt.

De tweemerkenstrategie van de elektronicaketen is volgens Moers vooral ingegeven door eigenwijsheid. “Welke idioot bedenkt het om met twee zo goed als identieke formules Nederland in te gaan. Dat heeft alleen zin als je meerdere doelgroepen bedient. En de doelgroep van Media Markt is exact dezelfde.”

De naamsbekendheid en het winkelbestand van Saturn zijn zo beperkt dat het schrappen van de merknaam logisch is, aldus retailexpert Sabien Duetz. “In dit geval is het sterker om meer winkels van Media Markt te hebben en te openen dan twee ketens in de lucht te houden.”

Het retailconcern moet bedenken dat de wereld verandert, aldus Moers. Beleving in de winkels is cruciaal. Ook moet het serviceniveau in de winkels omhoog. “Want dat is pet.” Het openen van shop-in-shops in de Bijenkorf is dan ook leerzaam voor Media Markt. “Die hebben al stappen gemaakt in beleving. Daarnaast kunnen ze meteen iets opsteken van de dienstbaarheid van het Bijenkorf-personeel.”

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!