Tools & Tech: Mobile Wallet Platform

In het thema Tools & Tech in EtailTrends 4 worden technologische mogelijkheden belicht die retailers helpen om klanten te lokken. RetailNews besteedt deze week aandacht aan vijf handige tools en technologische snufjes. Vandaag: Mobile Wallet Platform.

Iedere bezitter van een iPhone heeft de app Passbook. Daarmee kunnen ze kortingsbonnen en klantenkaarten bewaren op hun smartphone, in plaats van ze te bewaren in hun portemonnee. “Het is dus een mobile wallet, hoewel het nog niet mogelijk is om ermee te betalen”, zegt medeoprichter Martijn de Kuijper van Fosbury.

Met het zogenoemde Mobile Wallet Platform van het technologiebedrijf kunnen retailers aanhaken op deze digitale portemonnee en Google Wallet, aldus De Kuijper. Via de tool is het voor retailers mogelijk op basis van hun Twitter- of Facebook-account een eigen digitale klantenpas te ontwerpen. “Vervolgens kan er een campagne op worden geplaatst die elk moment aan te passen is. Shoppers krijgen die campagne via Facebook of een e-mail onder de aandacht”, zegt De Kuijper.

Naast aanbiedingen kan de retailer de shopper pushberichten sturen, al dan niet door gebruik te maken van iBeacons. “Dan kan hij een consument gericht benaderen zodra hij in de buurt van een winkel komt.” Voor de Android-versie van de pas werkt Fosbury samen met Google. “We maken hiervoor deel uit van een partnerprogramma van Google. Deze pas voor de Google Wallet werkt in grote lijnen hetzelfde als Passbook.”

SuitSupply maakt sinds eind 2013 gebruik van de digitale klantenpassen. De fashionretailer is positief, aldus De Kuijper. “Klanten die moeten wennen aan de technologie kunnen in plaats van een digitale klantenpas kiezen voor een ‘ouderwetse’ plastic klantenkaart.”

Voor een shopper is de tool van Fosbury minder omslachtig wanneer hij promoties of kortingsbonnen via een mobiele app moet downloaden. “Dan moet hij eerst naar de App Store, waarna hij de applicatie van de retailer kan downloaden. Vaak moet dan nog weer een wachtwoord worden ingevuld. Om deze pas te installeren op zijn smartphone hoeft de klant alleen op de link en ‘Voeg toe’ te klikken.”

EtailTrends 4 zoomt met thema Tools & Tech dieper in op de manier waarop technologie wordt ingezet in de strijd om de consument. Zo komen onder meer geautomatiseerde prijsmonitoring, consumententracking en gepersonaliseerde aanbiedingen aan bod. EtailTrends 4 verschijnt eind deze week met het zomernummer van RetailTrends. Klik hier voor een jaarabonnement.

Reacties