De helft van de inwoners van Amsterdam zegt de koopavond minder vaak te bezoeken dan vijf jaar geleden. Dat zegt research manager Ruud Esselink van I&O Research in Het Parool. Alleen de Kalverstraat noteert sinds 2011 een stijging (anderhalf procent) van het aantal bezoekers.
Het aantal mensen dat landelijk op donderdag de koopavond bezoekt is in drie jaar met ruim dertig procent gedaald, blijkt uit onderzoek van CityTraffic. “Veel ondernemers zien dat het niet loont elke donderdagavond open te zijn tot negen uur”, zegt winkelstraatmanager Nel de Jager van de Haarlemmerbuurt.
Vooral kleinere winkelstraten geven de koopavond, schrijft Het Parool. Zo zal platenzaak Concerto in de Utrechtsestraat vanaf komende maand zijn deuren op donderdagavond gesloten houden. De winkel wil zich focussen op tijden dat er wel potentiële klanten in de straat zijn.
De groei van online shoppen speelt een rol in de dalende populariteit van de koopavond, zegt Esselink. Daarnaast verkiezen met name ouderen steeds vaker de koopzondag boven koopavond. “Dat kan te maken hebben met een gevoel van onveiligheid”, stelt hij.
Reacties 0