Het stijgende consumentenvertrouwen en de herlancering van de Beter Bed-formule werpen zijn vruchten af. Dat laat het retailconcern vrijdag weten bij de publicatie van zijn kwartaalcijfers. De orderintake in Nederland is in het tweede kwartaal op like-for-like-basis met 3,5 procent gestegen.

De orderportefeuille ligt in ons land eind juni van dit jaar twee miljoen euro hoger dan een jaar eerder. De totale Nederlandse omzet nam echter met 13,7 procent af, onder meer door de verschuiving van circa een miljoen euro aan orders naar het derde kwartaal vanwege leveringsproblemen bij een leverancier. Daarnaast daalde het winkelbestand in ons land in het eerste halfjaar met achttien filialen wegens het schrappen van de formules Matrassen Concord en Slaapgenoten.

De totale omzet van Beter Bed daalde in het tweede kwartaal met 6,8 procent naar 76 miljoen euro. De identieke omzet nam met 0,8 procent af. In Spanje nam de vergelijkbare omzet met 12,7 procent toe, maar in Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland liepen de omzetten terug. Beter Bed verwacht dat het bedrijfsresultaat op hetzelfde niveau ligt als een jaar eerder.

Beter Bed opende in de eerste zes maanden van dit jaar 28 winkels, tegenover 54 sluitingen. Het retailconcern beschikt inmiddels over 1.149 filialen.