Media Markt en Saturn hebben de afgelopen negen maanden met zestien miljard euro minder verkocht dan het voorgaande jaar. De omzet liep met 1,3 procent terug, zo blijkt uit cijfers die moederconcern Metro Group donderdag heeft gepubliceerd.
Het concern wijt de daling vooral aan wisselkoerseffecten. De verkoop nam in het derde kwartaal met 0,9 procent toe door het WK voetbal. De online verkopen van Media-Saturn leverden tussen oktober 2013 en juni dit jaar 1,1 miljard euro op. Daarmee waren ze goed voor circa zeven procent van de totale verkopen.
De winst voor afdracht van de belasting kwam over de afgelopen drie kwartalen uit op 224 miljoen euro (min 8,4 procent). Reorganisatiekosten in thuisland Duitsland drukken deze resultaten, aldus het elektronicaconcern.
Voor dit boekjaar verwacht Metro Group een lichte stijging van de totale verkopen, ondanks de geplande aanpassingen van het portfolio. Zo worden dit jaar de Saturn-winkels in Nederland omgebouwd tot Media Markt. Daardoor ontstaat een keten van circa 45 winkels. Saturn blijkt onvoldoende onderscheidend, stelt de retailer.
Eerder deze maand stelden ingewijden dat Metro Group de mogelijkheden voor een verkoop van Media Markt en Saturn onderzoekt. De twee winkelketens zouden ongeveer vijf miljard euro waard zijn. Gezamenlijk beschikken de formules over bijna duizend vestigingen in Europa.
Media Markt en Saturn zien verkopen teruglopen
Gepubliceerd op 1 augustus 2014 om 13:40
Reacties 0