Supermarkten laten prijs groenten niet direct zakken

Supermarktketens verlagen de prijzen van hun groenten en fruit niet drastisch nu de marktprijzen in Nederland flink zijn gedaald. Dat hebben drie grote supers aan NU.nl laten weten. De Russische importstop voor groente en fruit uit de EU veroorzaakt een overschot en daardoor forse prijsdalingen. De concerns geven echter aan dat de concurrent veel meer invloed heeft op de prijsvorming dan de inkoopprijs.

“Wij zullen telers niet actief om een lagere prijs vragen als gevolg van de boycot van Rusland”, stelt Jumbo. De keten sluit echter niet uit dat ergens anders in de markt de prijs wel omlaag gaat en dat Jumbo dit voorbeeld dan moet volgen. “Als er andere supermarkten zijn die groente en fruit wel tegen een lagere prijs gaan aanbieden, zullen wij onze prijs daar conform onze spelregels op aanpassen.”

Albert Heijn geeft aan zelf niet direct minder te betalen voor de inkoop van groente en fruit, omdat de keten werkt met vaste contracten en leveranciers en niet inkoopt op veilingen. Een woordvoerder benadrukt dat Albert Heijn dat nu ook niet van plan is, maar dat de lagere prijs in de markt uiteindelijk ook voor de marktleider effect heeft. “Dit drukt op alle prijzen, ook op die van onze boeren en telers. Daar kunnen we niet veel aan veranderen.”

In een reactie stelt Lidl dat het te vroeg is om commentaar te geven op de prijsdalingen. De discounter is langdurige samenwerkingen aangegaan met zijn leveranciers en zegt niet te kopen op de spotmarkt.

Retailers zijn volgens Rabobank-directeur food & agri Ruud Huirne de grote winnaar van de importstop. Door de boycot dreigt een overschot, waardoor zij de land- en tuinbouwproductne voor een spotprijs kunnen inkopen. De Land- en Tuinbouworganisatie (LTO) riep supermarkten al op niet te profiteren van de importstop. Samen met groothandels kunnen zij helpen voorkomen dat boeren en telers failliet gaan.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!