Door Pieter Van den Broecke, managing director Central Europe, Manhattan Associates.
Er komen steeds nieuwe verkoopkanalen bij en de uitdaging voor verkopende partijen, of het nu retailers, fabrikanten of distributeurs zijn, is om consequent een goede klantbeleving te bieden voor ieder verkoopkanaal. De snelheid en wijze waarop bestellingen worden afgehandeld en goederen worden geleverd aan de klant is een cruciaal onderdeel van deze klantbeleving.
Bedrijven zouden daarom eens beter moeten kijken naar hoe winstgevend de verkoopstrategie is en hoe goed de geboden klantbeleving is. Er is een duidelijke trend zichtbaar dat de leveringsopties die worden geboden toenemen. Steeds meer retailers kiezen er voor om niet alleen vanuit het warehouse te leveren, maar bijvoorbeeld ook direct vanuit de winkel. Deze flexibiliteit stelt hen in staat om goederen sneller te leveren en tegen lagere kosten. Waarom zou je een product vanuit het warehouse verzenden als een bestelling ook geleverd kan worden vanuit de winkel dichtbij de klant?
Retailers die succesvol willen blijven moeten de stap zetten van het simpelweg aanbieden van producten via meerdere kanalen, naar het optimaal benutten van alle kanalen. De doorlooptijden moeten steeds verder worden verkort en als retailer word je vaker geconfronteerd met schommelingen in de vraag. Om hierop in te spelen moet je er altijd klaar voor zijn om een product te verkopen (Ready to sell) en te leveren (Ready to execute), ongeacht het kanaal of het tijdstip. Maar hoe krijg je dit voor elkaar?
Optimalisatie van de omnichannelstrategie
‘Ready to sell’ draait om afstemming van het aanbod op de wensen van de klant. Met andere woorden het aanbieden van de juiste producten aan de juiste consument, voor de juiste prijs. Dit is een dynamisch proces waarbij je als retailer voortdurend kijkt naar de totale beschikbare voorraad en zo goed mogelijk probeert te voorspellen hoeveel voorraad er per product beschikbaar moet zijn. Hierbij is realtime inzicht in alle verkoopkanalen onmisbaar. Als je pas gaat nadenken over de beschikbare voorraad nadat een bestelling is binnengekomen, dan ben je altijd te laat.
‘Ready to execute’ betekent dat de supply chain ingericht moet zijn om zich snel aan te passen aan de dynamiek van de markt. Door gebruik te maken van flexibele fulfilment, inspelen op fluctuerende vraag door klantorders vanuit de meest ideale locatie af te handelen, wordt de efficiëntie en winstgevendheid van het distributieproces aanzienlijk verbeterd. Dit zorgt voor een snellere afhandeling van de bestelling, waarmee ook de klantbeleving wordt verbeterd, en lagere operationele kosten wat van belang is voor de concurrentiepositie.
Iedere retailer is inmiddels wel overtuigd van het belang van omnichannelretail, maar er valt nog veel winst te behalen door slim gebruik te maken van de beschikbare voorraden binnen het gehele netwerk, zoals het direct leveren van goederen vanuit een winkel. Zo kun je als retailer het bedrijfsresultaat en dienstverlening verbeteren. Het is een feit dat de markt dynamischer en complexer is geworden, maar het is ook een kansrijke markt met veel groeipotentieel voor retailers die hun strategie en bedrijfsvoering op orde hebben.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Voorwaarden RetailNews Blog:
- Inzendingen per e-mail (bijdrage opslaan in .doc formaat)
- Onderteken duidelijk met (functie)naam, adres en telefoonnummer. Bij eventuele plaatsing worden alleen naam en functie vermeld
- Publicatie vindt plaats op basis van exclusiviteit
- Artikel is geen commerciële uiting
- Inzendingen worden automatisch eigendom van RetailTrends Media
- Rechten kunnen niet worden ontleend
- Maximale lengte van 500 woorden
U kunt uw bijdrage o.v.v. 'RetailNews Blog' mailen naar redactie@retailnews.nl.
Blog: Kracht van omnichannel blijft veelal onbenut
Gepubliceerd op 3 september 2014 om 14:47
Reacties 0