American Apparel opnieuw in opspraak vanwege campagne

Een campagne van American Apparel in Groot-Brittannië is verboden omdat de foto’s te seksueel expliciet zijn. Consumenten hadden een klacht ingediend bij de Advertising Standards Authority (ASA), meldt de Britse krant The Telegraph.

Het gaat om een campagne rond de kledinglijn ‘school days’. Op één van de foto’s staat bijvoorbeeld een vrouwelijk model in een schoolrokje voorovergebogen, waardoor haar ondergoed zichtbaar is. De advertenties zijn aanstootgevend en onverantwoord, aldus de klagers.

De reclamewaakhond stelt hen in het gelijk en noemt de campagne daarnaast ‘voyeuristisch’ en ‘seksistisch’. De foto’s zijn volgens American Apparel niet aanstootgevend, maar laten juist natuurlijke en levensechte situaties zien.

Campagnes van de Amerikaanse fashionretailer veroorzaken vaker ophef. Zo bestempelden Nederlandse activisten in 2011 een poster ‘pedofiel’ omdat de afgebeelde vrouw eruit zag als een minderjarig meisje.

RetailTrends