Voor het eerst sinds 1993 zijn de prijzen in Belgische supers gedaald door onder meer de felle concurrentie. Dat heeft de handelsfederatie Comeos berekend.
Het afgelopen kwartaal daalden de prijzen voor food met min 0,10 procent, terwijl dat voor non-food min 1,02 procent was. De situatie wordt volgens Comeos onder meer veroorzaakt door de harde concurrentiestrijd tussen supermarkten en de druk van consumenten die zoeken naar de laagste prijzen. “Dus dalen de prijzen aan de kassa en komt er nu wel ongezond veel druk op de marge”, aldus Comeos.
De prijzen in Belgische supers zullen door de concurrentie van Albert Heijn en Lidl met vijf tot tien procent dalen, zei analist Patrick Roquas eerder al. “De hevige prijsconcurrentie zoals in Nederland en de Verenigde Staten zal naar België overwaaien”, aldus Roquas.
Wanneer het Zaanse concern een winkel opent bij onze zuiderburen, verlagen nabijgelegen supermarkten hun prijzen met gemiddeld twee procent om geen marktaandeel te verliezen, stelde ceo Frans Muller van supermarktketen Delhaize eerder. Branchegenoot Colruyt verlaagt de prijzen volgens Rabo Securities in een dergelijke situatie zelfs met gemiddeld vijf tot zeven procent. AH kan in België 2016 volgens Roquas over een marktaandeel van drie procent beschikken.
'Prijzen in Belgische supers dalen door AH'
Gepubliceerd op 8 september 2014 om 00:00
Reacties 0