De Nederlandse cosmeticaketen Rituals opent naar verwachting volgend jaar zijn allereerste winkel in Frankrijk. “Geheel tegen de trend in blijven wij fysieke winkels ‘stempelen’”, zegt oprichter Raymond Cloosterman in het jubileumnummer van RetailTrends.
De retailer opent gemiddeld elke week een nieuwe winkel. Zo staan er dit jaar 75 openingen op de planning, waaronder in Zwitserland en tien tot vijftien vestigingen in de Benelux. Daarnaast wil Rituals dit jaar zo’n driehonderd shop-in-shops openen en uitbreiden op reislocaties. “Op Utrecht Centraal en Schiphol, maar ook in de businessclass van Qatar Airways of in een van de vijftigduizend Radisson-hotelkamers”, aldus Cloosterman
Rituals maakt naar verwachting volgend jaar met twee winkels zijn entree op de Franse markt. Na de allereerste winkel in Le Marais in Parijs volgt een filiaal in ‘het vernieuwde, prestigieuze shoppingcentrum Les Halles in Parijs’, zegt een trotse oprichter. “Rituals heeft tenslotte Frans DNA; het concept is verzonnen in Parijs, waar ik op dat moment werkte."
In Nederland en België loopt de uitbreiding op z’n einde, zegt Cloosterman. Het grootste risico van Rituals is namelijk dat de keten kapot groeit. “Dat we van een hip in een gezapig merk veranderen, daar ben ik weleens bang voor."
In RetailTrends 9 gaat Cloosterman samen met de nieuwe marketingdirecteur René Repko verder in op de groeiplannen in buitenlandse markten als Brazilië, Duitsland, Noorwegen en de Verenigde Staten. Tevens bespreken ze de ambitie om over tien jaar een online omzetaandeel van twintig procent te bereiken. Het septembernummer verschijnt aan het eind van deze week. Klik hier voor meer informatie over een abonnement op RetailTrends.
Reacties 0